Je to o slobode, o chuti hrať sa a hľadať

Základná škola v Kvačanoch sa pustila do reformy s dvojročným náskokom a ukazuje, že aj malá vidiecka škola dokáže byť lídrom zmien. Riaditeľka Majka Rypáková hovorí o odvahe učiteľov, chuti experimentovať a o sile tematických dní. Prečítajte si rozhovor o slobode, radosti z učenia, ale aj o výzvach, ktoré reforma prináša.


Vaša škola v Kvačanoch sa do postupného zavádzania nového kurikula zapojila už v školskom roku 2024/2025, 2 roky predtým, ako to bude povinné. Prečo?

Hlavným dôvodom prihlásenia sa školy bola príprava pedagógov v dostatočnom predstihu na prichádzajúce zmeny.  Snažíme sa byť takou školou, ktorá vníma súčasné potreby vzdelávania v súvislosti  s rýchlymi zmenami spoločnosti v 21.storočí.  Vždy sme sa snažili žiakom ponúkať také vzdelávanie, aby žiadne dieťa nepocítilo rozdiel medzi možnosťami ponúkanými vidieckou a mestskou školou. Chceme, aby mohli byť hrdí na svoju školu a vzdelanie, ktoré dostali tu u nás v Kvačanoch. Takže asi preto 😊

Čo nové kurikulum prináša a v čom je iné oproti tomu doterajšiemu?

Umožňuje nám zahrnúť do školského vzdelávacieho programu aktivity, ktoré sme robili príležitostne. Boli to napr.: tematické dni alebo týždne projektového vyučovania Fenomény sveta… No určite umožňuje prepájať predmety, vytvárať medzi nimi spoločné mosty. Umožňuje nám tiež postupne zavádzať zmenu v hodnotení – v prvom ročníku začíname žiakov hodnotiť slovne.

Treba povzbudzovať kolegov, aby mali odvahu a dokázali sem tam aj fantazírovať. Väčšinou z toho vzíde niečo dobré. 😊

Máte za sebou skoro celý prvý rok postupného zavádzania nového kurikula. Aké hlavné zmeny pocítili žiaci a učitelia pri učení „po novom“?

Naša zmena začala s prípravou pedagógov, ktorí absolvovali inovačné vzdelávanie, niekoľko workshopov a prednášok zameraných na témy, ktoré boli pre nás aktuálne. Bolo to pre nás nevyhnutné, pretože v roku 2008, kedy prebehla posledná zmena, sme boli bezradní a nepripravení,  takže postupná príprava učiteľov na zmenu bola pre mňa veľmi dôležitá. Okrem prvákov, ktorým známky zatiaľ vôbec nechýbajú, zmenu pociťujú žiaci celej školy. V školskom roku sme pre nich pripravili 5 tematických dní.

Aké tematické dni ste napríklad realizovali?

Spomeniem napríklad posledný, ktorý bol pre náš región veľmi aktuálny.  Bol zameraný na regionálnu históriu. Usilovali sme sa, aby žiaci mali čo najviac informácií o priebehu II.svetovej vojny v našej obci v súvislosti s 80-tym výročím čiastočného vypálenia obce Kvačany. V spolupráci s Liptovským múzeom v Ružomberku sme pripravili deň prednášok, workshopov a exkurzií, ktorý bol pre žiakov prínosom a mohli si ich vyberať podľa záujmu formou rovesníckeho učenia

Keď sa pozrieme na ciele reformy, jedným z nich je  aj budovať u žiakov zručnosti pre 21 storočie. Vieš nám povedať nejaký praktický príklad, že ako vaša škola pripravujete deti pre 21. storočie?

Vzhľadom na potreby 21.storočia chápeme, že je pre žiakov veľmi dôležité naučiť sa spolupracovať v tímoch. Nevyhnutnou súčasťou sú digitálne zručnosti a schopnosť komunikovať anglicky, čo si naši žiaci precvičujú aj pri aktivitách projektového vyučovania eTwinning.  Ďalšou príležitosťou pre nich sú výmenné pobyty v rámci programu  Erasmus+, ktoré sme zatiaľ realizovali so školami vo Francúzsku a Španielsku.

Spomenula si už skôr reformou v 2008 roku a že si na ňu nespomínaš v najlepšom. V čom vidíš najväčší rozdiel medzi rokom 2008 a 2024?

Reforma z roku  2008 bola reforma „z večera do rána“, nikto nebol na nič pripravený ani technicky ani nijako inak. Učitelia, ktorí nastúpili po letných prázdninách do školy, mali za dva letné mesiace uskutočniť zmenu vo svojich hlavách a následne aj v školskom vzdelávacom programe. Súčasná reforma, ktorá sa postupne zavádza, je relatívne rozpracovaná na postupné kroky.  Napriek tomu si myslím, že proces napreduje veľmi rýchlo.

Povedz mi viac, čo Ti chýba, aby si to nevnímala ako prirýchlu zmenu.

Chýba mi všeobecná diskusia. Možno nechcem povedať, že národná diskusia, ale aspoň viac priestoru si žiada v rámci učiteľskej komunity, kde by malo prebehnúť viac diskusných stretnutí pedagógov. Učitelia by mali viac zdieľať svoje skúsenosti, byť viac otvorení, a z toho mali byť určité výstupy. Musím ale oceniť, že pri tvorbe nového školského vzdelávacieho programu už môžeme používať digitálnu aplikáciu a ďalšie materiály, ktoré sú nám nápomocné. Priala by som si, aby učiteľ, ktorý pracuje na novom ŠkVP  mal  na túto prácu vytvorený priestor. Pozícia učiteľa v súčasnosti je vlastne taká, že mu pribúdajú stále nové úlohy, no jeho pracovný čas má nastavené hranice. Aj v škole si uvedomujeme, že niektoré aktivity musia odbudnúť, aby bol vytvorený priestor pre zavádzané zmeny.

Niekedy nám prílišná opatrnosť zviaže ruky.

Ako zareagovali rodičia súčasných prvákov?

S nimi sme hovorili už vopred v rámci  Dňa otvorených dverí školy. V popoludňajších hodinách sme pripravili rôzne aktivity, kde sa budúci prváci zoznámili so školou, školským klubom detí aj jedálňou.  Tam sme rodičov informovali, že sa škola zapojila do kurikulárnej reformy.  A v septembri, keď deti nastúpili do školy, sme na prvom stretnutí rodičov predstavili zmeny v metódach vyučovania aj hodnotení žiakov. Rodičia súhlasili so slovných hodnotením a bola som veľmi rada, že sme aj u nich našli pozitívnu odozvu. S odstupom času aj prvácka pani učiteľka konštatuje, že ak deti zatiaľ nemali známky, tak im ani chýbajú, lebo nepoznali nič iné a je to pre nich takto v poriadku.

Slovné hodnotenie je teda pre nás taká najvýraznejšia zmena?

Áno.

Čo sú podľa teba najväčšie výzvy, ktoré čakajú školy?

Pre mňa je najväčšou výzvou pripraviť taký školský vzdelávací program, aby naozaj bol inovačný, aby sme nielen rozprávali o tom, že chceme učiť inak, ale aby sme to naozaj dokázali. Prajem si, aby učitelia našej školy aktívne uplatňovali možnosti blokového a tematického vyučovania. Myslím si, že v rámci našej malej školičky so 150 žiakmi a deviatimi triedami je to možné. Oveľa ťažšie to majú veľké školy. Takže v našich podmienkach to ide, treba povzbudzovať kolegov, aby mali odvahu a dokázali sem tam aj fantazírovať. Väčšinou z toho vzíde niečo dobré. 😊

Takže učitelia musia byť viac odvážni a vedieť sa pustiť aj do niečoho, čo nemajú predpísané ako povinné na papieri?

Áno, je dôležité, by mali chuť si skúšať nové postupy  a potom si s kolegami vymieňať tieto nové skúsenosti. Učiteľom dnes nechce nikto nič predpisovať, je to o ich slobode a  chuti hrať sa a hľadať- tak, ako hľadajú deti. Učiteľom nová skúsenosť môže priniesť nielen lepší pocit a väčšiu radosť z práce, ale aj príležitosť, keď si nejaký  experiment overia a zistia, že to funguje.  

Budúci školský rok sa do toho postupného zavádzania zapájajú ďalšie školy, čo by si im odkázala?

Priala by som im odvážnych učiteľov, lebo možno niekedy prílišná opatrnosť nám zviaže ruky. No a okrem odvahy aj chuť naozaj experimentovať a skúšať, skúšať, skúšať. Nebáť sa je proste výzva. 😊

Niektorí rodičia a kritici reformy hovoria o tom, že reforma kladie prílišný dôraz na zručnosti na úkor vedomostí. Súhlasíš s tým, že hrozí, že deti stratia pevné základy v kľúčových vedomostiach?

Reforma dáva každému dieťaťu rovnakú príležitosť rozvíjať sa podľa jeho individuálnych schopností a smerovania. Nemyslím si, že znižuje nároky na vedomosti. Skôr spája vedomosti so zručnosťami a podporuje logické a kritické myslenie ako základ ďalšieho učenia.

Iní sa zase obávajú, že  učitelia nie sú dostatočne pripravení na to, aby zvládli zavádzanie formy, je to pre nich príliš náročné. Ako by si reagovala na takúto obavu?

Zavádzaná zmena je náročný proces, to nemôže nikto popierať. Žiada si čas, žiada si samoštúdium, žiada si komunikáciu v pedagogickom tíme. Myslím, že metodických materiálov je dostatok a určite ich bude ešte viac, len sa v nich treba zorientovať. Skôr je potrebné vedieť ich kombinovať a vybrať si to, čo človek práve potrebuje. Odporúčam tiež pedagógom siahnuť po individuálnom mentoringu, čo im umožní nadobudnúť viac istoty pri zavádzaní zmien.

Okrem mentoringu a podporných materiálov, je ešte niečo, čo vám pomáha zavádzať zmeny?

Pre nás bolo celkom fajn, keď sme sa išli pozrieť na inú školu. Môj bývalý spolužiak z vysokej školy je riaditeľom v základnej škole v Detve, kde tiež zavádzajú prvý rok nové kurikulum. Otvorili nám dvere svojej školy a okrem prvej triedy nám umožnili aj hospitácie na niekoľkých ďalších vyučovacích hodinách. Mali sme možnosť diskutovať s detvianskymi kolegami a vymeniť si svoje skúsenosti. Bolo to veľmi dobré a užitočné stretnutie.

Ako vnímaš úlohu Regionálnych centier na podporu učiteľov v celom procese?  

Som veľmi vďačná za spoluprácu s našim RCPU. Niekedy som mala problém, keď som chcela zabezpečiť akékoľvek vzdelávanie pre učiteľov. Hľadala som cesty, financie a zaujímavých ľudí. A teraz viem, že mám možnosť využiť odborné skúsenosti zamestnancov tohto centra. Sú tam skúsení pedagógovia, u ktorým vždy nájdem podporu a  perfektné riešenia mojich požiadaviek.

Novinkou pri tejto zmene je aj to, že okrem podporných materiálov a vzdelávaní, sa ministerstvo školstva rozhodlo podporovať učiteľov aj cez mentoring. Vnímaš to ako užitočný nástroj?

Podľa mňa je to skvelý nástroj, pretože každý učiteľ sa občas potrebuje poradiť a vydiskutovať svoje názory. Mentoring je výnimočný tým, že mentor priamo navštívi triedu, vidí na vlastné oči, ako učiteľ pracuje, ako reagujú žiaci a aká je dynamika, to sa z metodickej príručky nedozvie. Po hodine dá mentor spätnú väzbu a spolu sa sústredia na tému, ktorú chce učiteľ rozvíjať. Celý proces pôsobí bezpečne – učiteľ sa nemusí báť, že sa strápni alebo prejaví nedostatok odbornosti, ak niečo nevyšlo. Ak medzi mentorom a učiteľom vznikne dobrý vzťah, je to skutočne cenná a obohacujúca spolupráca.

Keby si si mohla pridať 1 vec, aby bola prichádzajúca reforma pre školy ľahšia, čo by to bolo?

Posilňovať stredný manažment, jednoznačne.

Čo si máme pod tým predstaviť?

Ja som vďačná, že máme zatiaľ na škole aj supervízorov. Doteraz bol organizátorom a zodpovedným za všetko v škole riaditeľ so svojim zástupcom.  Dnes môžeme úlohy rozdeľovať a spolupracovať na ich podľa toho, v čom sú jednotlivci odborníci a ktoré oblasti sú im blízke.

Posledná otázka: keby si mala pozvať učiteľov z inej školy k vám, čo by si im chcela dopriať zažiť?  

Určite by som vás pozvala na tematický deň, v tom si myslím, že sme dobrí. Do konca školského roka pripravujeme jeden tematický deň, ktorý je súčasťou projektu Miniškola podnikavosti 3. Bude zameraný na finančnú gramotnosť a rozpracovaný formou workshopov a praktických cvičení s odprezentovanými výstupmi pre všetky ročníky školy. Podujatie začneme aj ukončíme testom Kahoot, aby sme zistili pridanú hodnotu tohto dňa.

Je niečo, čo by si chcela o Vašej škole dodať a ja som sa na to neopýtala?

Áno, potešilo ma v posledných dňoch, že nás INEKO opäť vyhodnotilo ako najlepšiu vidiecku školu na Liptove. Chápem a aj sama mám určité výhrady voči tomuto rebríčku. Ale keďže sme boli  takto vyhodnotení už druhý rok po sebe, je to pre mňa potvrdenie správneho smerovania našej školy a jej dobre nastavenej vízii.

S Majkou Rypákovou Riaditeľkou ZŠ v Kvačanoch sa zhovárala Barbora Michnová

Prihláste sa na odber noviniek

Prihláste sa na odber noviniek, aby Vám neunikol žiaden zaujímavý workshop alebo novinka zo vzdelávania.
Vznik Regionálneho centra podpory učiteľov iniciovalo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR ako jednu z kľúčových reforiem Plánu obnovy a odolnosti SR a uskutočňuje ju v spolupráci s partnermi v regiónoch Slovenska.
Garbiarska 95, 031 01 Liptovský Mikuláš | info@rcpuliptov.sk | 0910 272 404

Máte záujem o aktualizačné vzdelávanie?

O aké témy máte záujem?*